I když na počet obyvatel na jednoho psa jsou v Evropě na prvních místech země jako je Rumunsko, Portugalsko či Polsko, tak Česká republika je specifická v tom, že za mazlíčky a jejich péči utrácíme opravdu velké finanční sumy oproti zemím, které mají podobnou ekonomickou situaci jako ČR.
To potvrzují i data společnosti Nielsen, podle kterých jen za zvířecí krmivo Češi ročně vydají v průměru 5,6 miliardy korun. „Nejdražším“ zvířetem je přitom pes. Ten v průměru vyjde na 16 tis. Kč. Na druhém místě je pak kočka s 12.tisíci Kč za rok.
Senioři a bezdětné páry
Především ve velkých městech se o své psí miláčky jejich majitelé starají více než příkladně. Kvalitní krmiva i péče jsou na špičkové úrovni. Z dlouhodobého hlediska je to pravděpodobně proto, že v naší zemi bylo mnoho soukromých statků i půdy a pastvin, kde byl pes pomocníkem i ochráncem.
V průběhu časů se to ale změnilo a psi se přesunuli postupně do našich obýváků. Majitelé psů dle průzkumů utratí měsíčně za psa od 400 do 2.000 Kč. Dle statistik si nejvíce domácích zvířat pořizují senioři a bezdětné páry. Za poslední dobu jsou to pak především lidé do 30 let.
Lockdown pomohl
Za poslední dva roky začalo mnoho lidí pracovat z domova, a to pro ně bylo často impulsem si pořídit domácí zvíře. Díky tomu se zvedla i poptávka po krmivu.
Toto potvrzuje i Jiří Švihálek, majitel české značky krmiva: „Za poslední dva roky neustále roste počet zákazníků. Vidíme i velký přírůstek nových zákazníků, kteří si pořídili štěně, nebo dokonce pejska z útulku a zajímají se prostřednictvím naší poradny o výživu a zdravé krmení. Je jich až 25 % (ze skupiny prvo-nákupčích). Pandemie tak nastartovala i větší péči o mazlíčky. Lidé také měli více času se o psy či kočky zajímat. Domnívám se, že právě nyní si chovatelé uvědomují, že je lépe investovat do kvality krmiva a zdraví – tedy prevence před potížemi než následně investovat čas, peníze a k tomu mít spoustu starostí o zdraví svého mazlíčka. Co se týká růstu obratu, tak v posledních dvou letech jsme v Yoggies zaznamenali cca 52% nárůst proti trhu, který vzrostl o cca 38 %.“
Jaké firmy „vládnou“?
Podle zdrojů nákupního portálu Heureka byly výkony trhu s krmivem až do září roku 2021 cca o 20 % silnější než za rok 2020. Na konci roku se ale trend mírně zbrzdil a obraty prosinců obou roků byly v krmivech pro psy prakticky totožné.
Podle srovnávače Heureka je u nás lídrem trhu s krmivem společnost Vafo a krmiva Brit s cca 14,4 % trhu, co do prodaných kusů. Na druhém místě je rodinná firma Yoggies s cca 8,5 % trhu v prodaných kusech. Následuje firma Royal Canin s cca 7 %. Další je Acana s cca 3,6 % a za ní jsou již jen firmy s menším podílem prodeje.
„Ohledně sortimentu, tak u nás lidé nejvíce kupují granule a zároveň roste i velký zájem o syrovou stravu. Lidé se za poslední léta začali více zajímat o samotné složení krmiva. Cena granulí či konzerv u nich není na prvním místě,“ dodává Jiří Švihálek.